Förlossnings tips som jag har samlat på mig
Förlossningen närmar sig med storsteg och ibland är det de enda jag kan tänka på. Men så kanske det är? Eftersom att oväntade saker alltid kan hända så vill jag gärna vara förberedd på allt som kan hända. 
Men var inte orolig jag kommer absolut inte måla upp några skräckscenation här. Däremot så har jag läst andra kvinnors tips från deras förlossningar och tänkte sammanställa det jag tycker verkar bäst här. 
 
(Bilden är lånad från google search)
 
Någon sa att om du vill förbereda dig på hur du ska göra under förlossningen, tänk då på hur du gör när du bajsar. Hon menade på att det kändes ungefär likadant som när man är förstoppad och ska krysta ut en bajskorv. Mind you att bebisen är avsevärt mycket större och kommer ur ett annat hål. Men du pushar ju, sen pausar du lite och så låter du bajsen komma fram. För att sen pusha lite till. Under förlossningen är det mycket mer smärta såklart. Det gav mig en väldigt bra visuell bild på hur man ska tänka med andning och push. Sen så får jag ju öva lite då och då eftersom jag pendlar mellan att vara riktigt förstoppad till att vara riktigt lös. Men det är tydligen vanligt under dom här veckorna. 
 
...Pushing the duky out...
 
 
Andas ut bebisen? 
Den här går i samma anda som första tipset om att tänka att man är förstoppad. Många när de föder barn tar i med hela kroppen, alla musklerna spänns och slappnar av. Det här kan tydligen öka risker för bland annat hemoroider och att du spricker i mellangården. Vilket är något jag verkligen vill undvika. Dessutom så tar det så mycket på krafterna att spänna hela kroppen och det finns ju en risk att du tex glömmer att andas. Lite som när man verkligen vill få ut bajsen men den kommer inte. Det enda som händer är att du sitter där röd i ansiktet och känner dig lite yr. Så tanken med den här tekniken är att andas mycket och bara spänna musklerna i nedre regionen. Samt låta det ta sin tid, bebisen har en del att förbereda med vridningar och liknande för att komma ut, vissa går det snabbt för andra inte.
 
Visualisering är viktigt - Bild lånat från google
  
  • Så vänta så länge du kan innan du pushar.
  • Pusha bara när kroppen säger till dig att det är dags.
  • Slappna av i käken. Tips för att veta att du är avslappnad är att göra som "aaah" lite som man gör när man mediterar. När du andas ut, andas med magen, så att magen jobbar sig nedåt. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det på ett annat sätt. 
  • Ha tålamod. 
  • Se framför dig att din bebis "kommer ut". Precis som de som sportar ska visualisera hur de lyckas hoppa över det där omöjliga hindret eller möta motståndaren och vinna. Så ska du göra, visualisera att din bebis kommer ut och hamnar i din famn. 
 
Det var lite tips som jag har läst och hört!
Jag vill understryka att jag inte har någon vetenskaplig fakta bakom mina tips utan det är tips som kvinnor tipsat andra kvinnor. Jag har inte heller gått igenom en förlossning utan det här blir min första. Så jag har inga tidigare erfarenheter. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress